סיפור חיפאי

נהוג לראות באלבום של החלונות הגבוהים את נקודת ההתחלה של הפופ הישראלי, או לפחות את הפעם הראשונה שבה הוקלט בישראל אלבום פופ שלם. ובאמת, זו טענה שיש לה על מה להתבסס. אף אחד לא מיזג מלודיות בהשראת הביטלס ופולק-רוק בנוסח החוף המערבי עם טקסטים עבריים מקוריים כמו ששמוליק קראוס עשה בהצלחה גדולה עם ג'וזי ואריק. ובכל זאת, זו תהיה טעות לחשוב שלפני האלבום הזה היתה פה שממה, או שרק אז החלו לחלחל למוזיקה הישראלית השפעות של פופ מודרני.

גילה אדרי, נערה חיפאית ענוגת קול, זכתה באמצע שנות ה-60 להצלחה בשורה של להיטים שהגדול שבהם היה "הנשיקה הראשונה", שיר שכיום רבים מכירים דווקא מהביצוע המחודש של "הכל עובר חביבי". האלבום היחיד שהקליטה בשנת 65 נשא את שם להיטה הגדול הוא תקליט חלוצי וחשוב אבל לא בדיוק מסיבות שקשורות באדרי עצמה. היא נמצאת כאן על תקן של זמרת מבצעת בלבד, ואילו הדמויות החשובות מאחורי האלבום היו בעצם המפיק ובעל הלייבל דב זעירא, והמעבד והמלחין אילן נובקוביץ', שבחרו את השירים לאלבום ועיצבו את הצליל שלו, שהיה אז חדשני מאד במונחי מיינסטרים ישראלי.

הסיפור מתחיל בעצם כשנתיים לפני שהוקלט האלבום של גילה אדרי. אז פתח דב זעירא (עם מימון מהחותנת) חנות תקליטים שתהפוך לאגדה. "התקליט" ששכנה ברחוב הרצל בחיפה, היתה החנות הראשונה בארץ שייבאה תקליטים מחו"ל ובמשך השנים הפכה לאתר עליה לרגל לאוהבי מוזיקה מכל הארץ. בתוך זמן קצר החלה "התקליט" לפעול גם כלייבל עצמאי קטן, ובמשך פחות או יותר עשרים השנים הבאות הקליטו שם אמנים כאריאל זילבר, אילן ואילנית, שמוליק קראוס, האחים והאחיות, הגבעטרון ואפילו הבחורים מאפיקים. דב זעיראבימי השיא שלה היתה "התקליט" אחת מחברות התקליטים הגדולות בארץ ובשנות ה-70 כללה גם סניף תל אביבי לחנות החיפאית. באמצע שנות ה-80 נסגרה החברה, אבל "נענע דיסק" של ימינו, בבעלותו של ניצן זעירא, בנו של דב, היא מעין גילגול מודרני שלה. בכל אופן, אם נחזור לשנת 65, "הנשיקה הראשונה" היה אחד האלבומים הראשונים שהופקו ב"התקליט" אם לא הראשון שבהם וזעירא האב, שכבעל חנות ויבואן היה בין הראשונים שהביאו לארץ את האופנות המוסיקליות החדשות מחו"ל, עשה דבר דומה גם כמפיק האלבום הזה.

אילן נובקוביץ'שיר הנושא של האלבום היה להיט מקורי שכתב אברהם בן זאב והלחין אילן נובקוביץ, אבל רוב השירים האחרים היו גרסאות מתורגמות ללהיטים לועזיים, ובעיקר לשירים שאפשר לאפיין אותם כפופ אמריקאי מהתקופה שקדמה לפלישה הבריטית. כך "התאהבתי ממבט ראשון" עפ"י I'm into something good (שהתפרסם על ידי מתבודדי הרמן הבריטיים, אבל למעשה נכתב על ידי קרול קינג וגרי גופין, שעבדו ככותבי שירים מקצועיים בבניין בריל המפורסם בניו יורק), "עד ספטמבר", שיר נוסף של קינג וגופין (במקור – It might as well rain until september שביצע לראשונה בובי וי ב-63), "פאף דרקון הפלא" (במקור – פיטר פול ומרי) שכמובן מאבד כאן את כל המשמעות החתרנית שהיתה לו במקור (אף שהדבר הוכחש במרץ על ידי הכותבים המקוריים, השיר פורש בזמנו כרפרנס לעישון מריחואנה במסווה של שיר ילדים תמים), ולהיטים נוספים מהמחצית הראשונה של שנות ה-60. מכל אלה בחרתי להשמיע לכם הפעם את שני הקטעים שבעיני הם המעניינים ביותר באלבום. הראשון, "שיקוי האהבה", הוא גרסה עברית ללהיט "Love potion no. 9 " של צמד כותבים אמריקני נוסף – ליבר וסטולר, שוב שיר אמריקני שהתפרסם בביצוע להקה בריטית, הפעם היו אלה "המחפשים" (The Searchers). מכל שירי האלבום, זה השיר שבו יש נוכחות דומיננטית לגיטרה של ריצ'רד פרץ – מחלוצי הגיטרה החשמלית בישראל, שעבד כבונה תפאורות בטלוויזיה החינוכית והיה חבר באותה תקופה גם ב"איינשטיינים", להקת הליווי של אריק איינשטיין. הקטע השני, "ערב של סתיו", הוא קאבר ל-And then he kissed me של הקריסטלס, הרכב נשי שהפיק הגאון המטורף של הפופ פיל ספקטור. כמעט מיותר להגיד שהגרסה הזאת נופלת בהרבה מהמקור, למרות ששהמעבד המוזיקלי של התקליט, אילן נובקוביץ', העתיק כאן ממש אחד לאחד את העיבוד המקורי. מתקתקה הא? בסדרגילה אדרי, על כל החן שלה, היא מבצעת נאיבית ומתקתקה שלא מסוגלת להתחרות בזמרת חזקה כמו דולורס "לה לה" ברוקס, סולנית הקריסטלס. בנוסף, נראה שמשהו השתבש בנסיון להעתיק את תפיסת "חומת הסאונד" המפורסמת של ספקטור. זו התבססה על התקפת המאזין בצליל גדול ועשיר, והצבת הליווי הכלי בחזית, ונשענה על המיקס לא פחות מאשר על העיבוד. אבל באמת, לבוא בטענות למיקס על תקליט שהופק בישראל של אותן שנים זו הגזמה פרועה. אמצעי ההקלטה הפרימיטיביים שעמדו אז לרשותם של זעירא ונובקוביץ', לא ממש איפשרו לשחזר את הצליל המפואר של ספקטור, ובוודאי שלא היתה להם האפשרות לדחוף לאולפן אחד שלושה פסנתרים, ארבעה מתופפים ותזמורת סימפונית שלמה כפי שהוא עשה. עם האפשרויות המוגבלות שהיו להם, נראה לי שהם עמדו במשימה די בכבוד, אחרי הכל.

עוד כמה מילים על האנשים שהשתתפו בהקלטת האלבום לפני שאני משחרר אתכם להאזין לקטעים. יעקב ונטורה שמנגן בס ושר קולות רקע הוא לא אחר מאשר המלחין, המעבד וזוכה האירוויזיון לעתיד קובי אשרת, שעושה כאן את הופעת הבכורה שלו. יוסי ליטובסקי שמנגן גיטרת קצב הוא יוסי ליטני, אחיו של דני ליטני ולבסוף, אלכס וייס, לימים מעבד הבית של סי.בי.אס שחתום על תקליטי מופת כמו "מזל גדי" של אריק איינשטיין, עיבד באלבום הזה שיר אחד ("מכל רגשותי").

קובצי המוזיקה הוסרו לבקשת חברת התקליט

גילה אדרי, הנשיקה הראשונה, 1965
לייבל: התקליט חיפה
מס' סידורי: 30201 HI
פורמט: LP
מיקס: מונו
מפיק: דב זעירא
מעבד: אילן נובקוביץ'
נגנים: מנשה גלזר, יצחק לוינזון (עוגב חשמלי ואקורדיון), ריצ'רד פרץ (גיטרה מובילה), יוסף ליטובסקי (גיטרת קצב, קולות), יגאל סלע, מישל אדרי (תופים וכלי הקשה), יעקב ונטורה (בס, קולות).

האזנה נוספת:

גילה אדרי: הנשיקה הראשונה באוסף לאורך השדרה שאין בה איש – נשים שרות (הד ארצי), וגם באוסף גדלנו יחד (הד ארצי).
המחפשים: הנה הם בגרסה שלהם ל-Love potion no. 9 ביוטיוב מתוך הופעה בתכנית טלוויזיה ב-66.
פיל ספקטור: Back to Mono – אוסף משולש מצוין שכולל את כל ההקלטות החשובות שלו, וכמובן גם את השירים של הקריסטלס בין עוד המון חומרים מרתקים.

הירשמו עוד היום לרשימת התפוצה של זה מסתובב – למען עתיד ילדינו!


24 תגובות

  1. זולי אמר\ה:

    אחח, התקליט, התקליט. החנות בחיפה, אגב, היתה קיימת עד תחילת שנות התשעים ותרמה לא מעט לתקליטיה שלי. מי שרוצה עדיין להתהדר בשקית עם הלוגו החינני יכול לעשות זאת בחנות התקליט בקניון הדרכים שבצומת אלונים, לשם עבר מה שהיה הסניף הטבעוני של הרשת. החנות אגב, חביבה בהחלט, אם כי גריאטרית במידת מה.

    ועוד אגב, יוסי ליטני דנן היה המדריך שלי במתמטיקה עת למדתי לפסיכומטרי. ברנש משעשע עם הומור יבשבש אבל חרא של מורה 🙂

  2. עידו הראל אמר\ה:

    מה יעשה העולם בלי חיפאים שעושים דברים לא ברורים ובטעות מקדימים את זמנם?

  3. אביבה אמר\ה:

    תענוג כרגיל.

    מישהו יודע אם טאואר מארגנים מכירת חיסול? 🙂

  4. יניב אידלשטיין אמר\ה:

    עוד היבט אחד נופל בענק מהשירים המקוריים: המילים. הם נשמעים כאילו תורגמו ברבע שעה ולא ע"י מתרגם מקצועי או מנוסה.
    "שיקוי האהבה" דווקא חביב, עובד מושלם על המשקל של "love potion number nine" בפזמון, אבל על שאר המילים עדיף לא להרחיב את הדיבור.
    ופיספסו בענק את כל הפואנטה של "and then he kissed me"… החריזה בפזמון חייבת להיות א-א-א-ב:
    When he danced he held me tight
    And when he walked me home that night
    All the stars were shining bright
    And then he kissed me.
    מכל השאר אפשר להעלים עין, אבל זה פשוט בלתי נסלח.

  5. יניב אידלשטיין אמר\ה:

    בתכל'ס השירים באמת נשמעים טוב.
    התקליט לא זכה להצלחה? בכמה עותקים הוא הודפס?

  6. פודינג אמר\ה:

    עכשיו גיליתי אותך דרך הקפטן, תענוג ממש על ההתחלה. לא שציפיתי לפחות. אני הולך לקרוא אחורה.

  7. צביקה (פעם פוטנציאל) אמר\ה:

    איזה כיף שיש לך בלוג!

  8. רמי אמר\ה:

    ומה עם הביצועים שלה ל"בובת קש" מהאירוויזיון ול"לט קיס" (הבה ונרקודה…)

  9. זה מסתובב » Blog Archive » עם קצת עזרה מידידי אמר\ה:

    […] זוכרים את “התקליט חיפה”? בפעם האחרונה שפגשנו את דב זעירא והלייבל המשפחתי שלו, הוא ניסה להביא ארצה את בשורת הפופ על כתפיה הצנומות של נערה חיפאית בשם גילה אדרי. קצת יותר מעשר שנים מאוחר יותר, “התקליט” נמצאת בשיא כוחה. בעיקר בזכות אלבום הבכורה של אריאל זילבר שיצא ב-76 והפך, הודות ל”רוצי שמוליק”, לשלאגר הגדול ביותר בתולדות הלייבל. אולי זו באמת היתה ההצלחה של זילבר שעודדה אמנים נוספים, בעיקר כאלה שפעלו מחוץ לזרם המרכזי של הפופ הישראלי של אותן שנים, להוציא אלבומים ב”התקליט”. הלייבל הצנוע, שעד אז התמקד בעיקר בפופ אמצע הדרך של אילן ואילנית או האחים והאחיות, הפך פתאום לשם האופנתי של הרוק ה”אלטרנטיבי”, גם אם לא קראו לזה כך אז, ושימש בית לכמה הפקות די הרפתקניות. שמוליק קראוס הוציא שם את “מדינת ישראל נגד קראוז שמואל”, המיתולוגי ב-77. שנה אחר כך יצא ב”התקליט” אלבום הבכורה של יענקל’ה רוטבליט “כך שיחררתי את ירושלים”. ראה דורי כי טוב, והקליט שם את אלבומו השני “לימונדה”. […]

  10. דן בירנבוים אמר\ה:

    תענוג של כתבה.

  11. זה מסתובב » Blog Archive » re: מסתובב אמר\ה:

    […] גילה אדרי, מתוך “הנשיקה הראשונה”, 1965 ערב של סתיו שיקוי האהבה בונוס: פאף דרקון הפלא בונוס: התאהבתי במבט ראשון סיפור חיפאי […]

  12. אנה נונימית אמר\ה:

    "עידו הראל אמר\ה:
    9 בנובמבר, 2006, 17:40
    מה יעשה העולם בלי חיפאים שעושים דברים לא ברורים ובטעות מקדימים את זמנם?"

    כנראה שיחיה חיים משעממים מהתחת.
    באותה הזדמנות קפצו לבדוק את מה שהדור הבא לבית דב זעירא עשה (אגב כאלה שהקדימו זמנם)-
    http://www.youtube.com/watch?v=PpEFsL6VzzI

    הקליפ הזה צבר הרבה קילומטראז' וכבוד מאז שנעשה אי שם בשנות ה-90, לפני עידן ערוץ 24. לא היה ברור, לא קלטו מה רוצים, ועם הזמן הפך לאבן דרך בתעשיית הקליפים בישראל.

  13. עמי אמר\ה:

    יש בירשותי תקליט קטן של גילה אדרי הוקלט באולפני
    התקליט חיפה 10.8.64 מוקלטים השירים:את אהבתי,למה,לאבד אותך,היה שלי.
    האם ידוע מה ערך התקליטון.

    תודה
    עמי

  14. נועם אמר\ה:

    לעניות דעתי – יעקב ונטורה – שמוזכר ברשימת הנגנים (בס וקולות) , הפך לימים להיות קובי אושרת .

  15. יוסי אמר\ה:

    יקירי,
    קיימת אפשרות כלשהי להאזין ללהיטה הראשון של גילה אדרי: "יקירי" ?
    "הנשיקה הראשונה" באה רק אחר כך וניתן לשמוע אותה עד עצם היום הזה. יקירי נמחק וחבל.

  16. אילן אמר\ה:

    ידוע לך במקרה על אמן שמצליח מאוד כיום בארה"ב בשם מישה סגל עם השיר האלמותי על אי בודד שיר שנכתב בעידן של פוסט ילדי הפרחים ושיא הפעילות של גוש השלום הישראלי, זה בערך בעידן שצביקה פיק פרסם את השיר אין מדינה לאהבה והיה מי ששייך את השיר למדינת אכזיב של אלי אביבי

  17. אילן אמר\ה:

    מה עושה גילה אדרי כיום??

  18. ד"ר קינסטליך שלמה אמר\ה:

    היתה תקופה בשנות ה80 שעבדתי בחנות בית התקליט בחיפה.בזמן שהייתי סטודנט באוניברסיטת חיפה.הייתי מוכר בבראנזה של אוהבי המוסיקה כמשוגע ומבין גדול בכל התחום של מוזיקת הרוק המתקדם כפי שכינו אותה בתקופה הזאת שנות הששים שבעים שמונים.וגם ידע רב במוזיקה קלאסית .זאת היתה הסיבה שהתקבלתי לעבודה .מה שאני זוכר מהתקופה היה המשחק בין איטליה ובראזיל בשנת 82 כולם רצו לראות את המשחק ואותי תקעו למשמרת בדיוק בזמן הזה הייתי מה זה מבואס ואחר כך עוד יותר לאחר שאיטליה ניצחה 2-3.אגב משהו יודע מה קורה לדב זעירא היום?

  19. סלה אמר\ה:

    אהלן, אני הבת של אילן נובקוביץ..מאוד נחמד לקרוא שאוהבים את השיר שהלחין.
    אבא שלי הוא הכי מיוחד בעולם.
    נשתמע.

  20. גדי בסמן אמר\ה:

    אני אחיינו של נפתלי בסמן ז"ל שתרגם בזמנו עבור גילה אדרי את השיר למה השיר הופיע בתקליט שדרים (45)

  21. אהרון אמר\ה:

    גילה אדרי צעדה 5 שבועות בראש עם "היה שלי" במצעד הפזמונים של גלי צהל שהיה מצעד מאוחד- הן של שירים לועזיים והן שירים עבריים בהנחייתו של חיים קינן בשנת 1964. רק אחרכך באו להיטים כמו "יקירי" ו "הנשיקה הראשונה" ב- 1965. ב- 1965, המצעד פוצל למצעד עברי ומצעד לועזי. את המצעד העברי הנחה מיודענו דן כנר שהיה עדיין בשרותו הצבאי בגלי צהל. הוא כלל בהתחלה 10 שירים והנשיקה הראשונה היה בין המייסדים שלו אחרי הפיצול ושהה גם הוא 5 שבועות בראש.

  22. ערן דינר אמר\ה:

    תודה רבה אהרון, על התגובות והמידע הנוסף

  23. אהרון אמר\ה:

    לערן שלום: מידע נוסף.
    בשנת 1965 יצאה גילה אדרי לסיבוב הופעות בארץ שניקרא: " גילה אדרי- הנשיקה הראשונה" עם להקת ליווי בשם "ג'מיני 5" על שם חללית אמריקאית שהובילה אסטרונאוטים אמריקאים לחלל.
    אני ראיתי את ההופעה באולם "ביתנו" ברחוב ירושלים בשכונת הדר בחיפה. הייתי בן 13.
    בכלל, גילה אדרי הייתה אייקון לכל החוגים הסלוניים באותה תקופה. אלא שלאחר סיבוב הופעות לא כל כך מוצלח היא נעלמה באותה מהירות בו הבליחה. בסוף 1966 התחיל המיתון הגדול עד מלחמת ששת הימים וענף הבידור בארץ קרס.

  24. שטוטית אמר\ה:

    חסד אחרון לנערה ענוגת-הקול שגדלה בעכו
    ולא כפי שמצויין באתרים השונים ובתקליט

    "הזמרת שלא המריאה – גילה אדרי הלכה לעולמה :
    http://cafe.mouse.co.il/topic/2955243/

השאר\י תגובה