דבש בכוורת

נכון שמעתם כבר שלסיפורי פוגי של כוורת היה גלגול מוקדם כאופרת רוק? נכון כששמעתם את זה אמרתם וואי, מעניין איך זה נשמע וכמה חבל שאין את זה בשום מקום? יופי. עכשיו נחשו מי כאן כדי לדאוג לכם. זה בדיוק מה שאתם עומדים לשמוע הפעם.

כוורת בגלגולה הסופי (קליק להגדלה)בעצם תשמעו שני גלגולים מוקדמים של דברים שהובילו לכוורת ולאלבום סיפורי פוגי כמו שאנחנו מכירים אותו. הראשון, הסיפור המחריד על הילד מברזיל, בכלל לא מיוחס לכוורת אלא לדני סנדרסון והשניצלים (איזה שם גדול ללהקה), ומשתתפים בו גם אלון אולארצ’יק, מאיר פניגשטיין, מנחם זילברמן ודיויד שנן (לימים איש זינגלה). הקטע הזה הוקלט כנראה בסוף 71′ כשסנדרסון ושאר החברים בגרעין המייסד של כוורת היו עדיין בלהקת הנח”ל. חוץ מיופי של גיטרות כמו שאפשר לצפות מסנדרסון יש פה כ-15 דקות של נונסנס אופייני סביב סיפור תולדותיו הממש לא עקרוניות של דימיטרי דמיקולו, הילד המגעיל מברזיל. שני שירים מכאן התגלגלו אחר כך לאלבומי כוורת: אוכל ת’ציפורניים, והמגפיים של ברוך. לצידם עוד כמה קטעי קישור מוזיקליים ועוד קטע שלא התגלגל מפה לשום מקום – המנון הילד מברזיל. הנה גם הטקסט המלא של היצירונת הזאת, באדיבות פלפל מפורום מוזיקה עברית ישנה וחדשה בתפוז.

הקטע השני הוא כבר הדבר האמיתי. אופרת הרוק סיפורי פוגי היא אולי לא ממש טומי מקומי, אלא אוסף של שירים שמחוברים ביניהם בקשר עלילתי רופף מאד, אם אפשר לקרוא לזה עלילה. הסיפור הוא על פוגי ששב מביקור ביפן, וחבריו שבאים לבקר אותו מתעניינים רק במתנות שהביא להם, חוקרים כמה עלה כל דבר ובאופן כללי עולים לו על העצבים עד שהוא מוכן אפילו לשלם רק שילכו. אורכה של האופרה בגרסה המוקלטת הוא קצת פחות מחצי שעה ותמצאו בה לא מעט שירים מוכרים של כוורת. הטוב מהם, לדעתי, הוא הגרסה ללא ידענו מה לעשות עם מירי אלוני כסולנית, ויש פה גרסאות מוקדמות גם לפה קבור הכלב,שיר המחירון, ונחמד. משתתפים: דני סנדרסון (שירה, פסנתר וגיטרות); אפרים שמיר (שירה, גיטרות); מאיר פניגשטיין (שירה, תופים); דיוויד שנן (תופים); אלון אולארצ’יק (שירה, בס); וגם מירי אלוני, תמי עזריה, מנחם זילברמן וגידי גוב (שירה). ההרכב הזה התפזר די מהר, אבל גם כשכוורת נסגרה על ההרכב הסופי שלה, סנדרסון עדיין נצמד לאופרת הרוק שלו, וגם כלל אותה בחלק השני של הופעות הלהקה באמצע שנת 1973.
עדכון: הנה התמליל המלא של האופרה, באדיבות דוידוביץ’ מהבלוג פזמון חוזר. תודה רבה.

סיפורי פוגי בגרסת האלבום, עטיפת הויניל המקורי בלי הפס הכחול המרגיז (קליק להגדלה)בערך שנה מפרידה בין שתי ההקלטות האלה, שמדגימות יפה את השאפתנות של סנדרסון באותה תקופה, וגם כמה הוא באמת היה מתקדם מוזיקלית ביחס לרוב מה שהלך בפופ הישראלי של אותן שנים. הוא כנראה היה המוזיקאי הישראלי היחידי אז שחוץ מלביטלס, זפלין ודיפ פרפל הקשיב גם לפרנק זאפה, (ומי שמכיר את האלבום הזה של זאפה ואמהות ההמצאה לא יתקשה למצוא את נקודות הדמיון בינו לבין סיפורי פוגי). וזה ממש לא מפתיע שאף אחד מהאמרגנים שהוא ניסה לעניין באופרה שלו לא מיהר לתת לו צ’אנס. פשנל, שבחושיו המחודדים זיהה את הפוטנציאל שמאחורי הרעיון הלא לגמרי אפוי של סנדרסון, נתן לו כנראה את העצה הטובה ביותר בקריירה שלו כשהמליץ לו לפרק את האופרה לשירים נפרדים, והפך את כוורת ואת סיפורי פוגי – האלבום והמופע – לסיפור ההצלחה הגדול ביותר של הפופ הישראלי בשנות השבעים.

עוד מילה על ההקלטות עצמן: כאמור אין וולא היה מעולם ריליס רשמי של אופרת הרוק או של הילד מברזיל. המקור לקבצים האלה ולכל העותקים שלהם שמסתובבים בשנים האחרונות ברשתות השיתוף הוא הקלטה מהתכנית למרות הכל של יואב קוטנר בגל”צ, שבעצמה ראויה כבר לשידור נוסף. הריפ הוא מקלטת שהוקלטה מהרדיו והאיכות בהתאם, אם כי הילד מברזיל בכל זאת נשמע קצת יותר טוב מאופרת הרוק. בכל אופן, אם למישהו מכם יש הקלטה טובה יותר זה יהיה ממש אחלה אם הוא לא ישמור אותה לעצמו.

דני סנדרסון והשניצלים – הסיפור המחריד על הילד מברזיל.mp3
[audio:https://mistovev.haoneg.com/files/poogy/hayeled%20mibrazil.mp3]
כוורת – סיפורי פוגי, אופרת רוק.mp3
[audio:https://mistovev.haoneg.com/files/poogy/sipurey%20poogy%20-%20rock%20opera.mp3]

פורסם בקטגוריה כל ההתחלות, כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

23 תגובות בנושא דבש בכוורת

  1. מאת אביתר רייטר‏:

    אכן קטעים נהדרים ונדירים ביותר. שוב הוכחת לעולם כי אתר האינטרנט הזה הינו הטוב מכולם ! ההנאה משני הקטעים הארוכים במיוחד לא מסתיימת !!! תודה רבה !

  2. מאת מתי ג'י‏:

    אכן הנאה צרופה, ולא הנדירות היא שקובעת, כי אם חוסר יכולתו של הקהל הישראלי מחד והאמרגן הישראלי מאידך (בימים ההם, לפחות) להתמודד עם חומרים איכותיים.
    מי יודע, אולי דני סנדרסון יסכים לשחרר את הסרטים המקוריים ולעשות ריליס רשמי?

  3. מאת bernuli‏:

    אתה גדול
    קוטנר השמיע בזמנו ב”למרות הכל” את כל האופרה במלואה

  4. מאת גבי‏:

    אני מצטרף למחמאות מהתגובות הקודמות, ומוסיף כי אולי היה כדאי באותה הזדמנות לצרף כמה קטעים מתוך תקליט הופעת האיחוד ב-1984.

  5. מאת דור‏:

    ואם כבר, היה אפשרי גם להעלות את השירים שלהם שעובדו לאנגלית [יויה, המגפיים של ברוך, ונתתי לה חיי, בעיבוד המוצלח ביותר לטעמי]

  6. מאת ערן דינר‏:

    איחזו בסוסיכם, חברים. יש עוד הרבה מאד חומר של כוורת ומסביב, מספיק לעוד כמה וכמה פוסטים.
    דור – נתתי לה חיי בביצוע האנגלי (I looked her in the eye) זה פשוט טראק שירה חדש שמולבש על אותו פלייבק של הביצוע העברי, אלא אם התכוונת להקלטה אחרת שאני לא מכיר.

  7. מאת אור‏:

    שלום,
    רציתי לדעת אם מישהו מכיר **ויודע איפה למצוא*** ביצוע ישן מאוד (אני חושב שזה הביצוע המקורי) ל”האיש שבקיר”. הזמר שר בקול עמוק מאוד עם מבטא שמזכיר את שמעון פרס ומלווה אותו כלי מיתר לא מזוהה (זה נשמע כמו גיטרה אבל זה לא).

    תודה!

  8. מאת ערן דינר‏:

    אור – זה באמת הביצוע המקורי, והזמר הוא שמשון בר-נוי. אפשר למצוא את הגרסה הזאת ב”גדלנו יחד” ובעוד כמה אוספים של שירי שנות ה-50.

  9. מאת יניב אידלשטיין‏:

    אלוהים אדירים
    לא היה לי מושג שזה קיים
    אני בהלם

  10. מאת גלעד‏:

    מרגש ומצמרר!

    ישר כח – הגשמת לי חלום!

  11. מאת דני‏:

    בספר החדש של דני סנדרסון, שהוא לא יותר מחמוד, יש כמה סיפורים הזויים משנות ה-70, לא בהכרח בהקשר של כוורת, למשל מפגש הזוי בין דני, זוהר לוי ואיתמר נוימן (הצייר של העטיפה של סיפורי), או מפגש הזוי יותר בין דני למאיר בווימפי. שווה הצצה.

  12. מאת מוג‏:

    משובח.
    דבש ניגר כמי נהר.
    באמת הגיע הזמן להוצאת כל הקטעים “הלבנים” בגירסא דיגיטלית.

  13. מאת לאון‏:

    הי ערן, כשאירחתי את קוטנר בתוכנית שלי, הוא השמיע את האופרה במולאה
    לי יש את ההקלטה, וגם זה מסתובב בסולסיק. אשמח להעביר לך עותק.
    נ.ב
    מזל טוב על התוספת המשפחתית !

  14. מאת ערן דינר‏:

    לאון – תודה רבה יקירי.
    לגבי האופרה “המלאה” – הקטע שאני העליתי מלא והוא באורך של חצי שעה. עד כמה שאני יודע זאת האופרה במלואה ואין הקלטה נוספת שלה. אבל אני כמובן אשמח לגרסה דיגיטלית משופצת, אם יש לך, וגם אעלה אותה ברצון לכאן.

  15. מאת תומר‏:

    לגבי “למרות הכל”:
    מצאתי בסולסיק 4 פרקים מהסדרה בנושא כוורת ואני מאוד נחוש למצוא עוד…מישהו יכול לעזור?

    ועוד דבר:
    אם למישהו יש רשימה של פרקי התכנית. הבנתי שהיו קרוב ל100…

  16. מאת הילה גלעדי‏:

    אין ספק שזה הבלוג הכי שווה ברשת!!!

    כל הכבוד, ערן 🙂

  17. מאת אודי שרבני‏:

    היי
    יש לי את האיחוד מ84
    אפריים שמיר לוקח שם איזה אוויר לדקה של קול עולה ומתארך ב”אולי תשים לי קצת סוכר בתוך התה”

  18. מאת עידן‏:

    שלום לכולם,
    אני כבר שנים מחפש את השירים שלהם באנגלית. אם לא הקלטה אז לפחות את הטקסטים. נראה לי שכאן זה המקום הכי טוב לשאול.אם למישהו יש משהו, או לפחות קצה-חוט, אני מאד מאד אשמח.

    הרבה תודה,
    עידן
    idanbb_at_gmail.com

  19. מאת סטנלי‏:

    אדון שוקו, איזה כיף להגיע לכאן! איזה פוסט נהדר ויופי של קבצים!!!

  20. מאת אהד‏:

    וואו! נהדר!
    תמשיך להוסיף דברים של כוורת!

  21. מאת יונתן‏:

    פשוט תענוג, אתה תותח

  22. מאת נדב‏:

    סליחה שאני מחיה שרשור מת, אבל לצרכי completion אציין פה את מה שכבר ידוע – חלומותינו התגשמו ב-2013, עם יציאת המארז “כוורת בקופסה” שמכיל שלל הקלטות נדירות של כוורת, כולל “הילד מברזיל”, “המלך ממבו” ו-“אופרת פוגי”. עדיין לא מצאתי לעצמי את המקום והזמן להאזין כמו שצריך, לכן לא אחווה שום דעה אלא רק אציין את פרט המידע הזה.

  23. מאת עירן אמיר‏:

    יישר כוח! כיף לשמוע את האלבום מחדש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.