רוק פלנגות

הפעם יש לי משהו קצת אחר בשבילכם. זה התחיל בלהקה ישראלית מסתורית, וכשהמסתורין התפוגג מעט הסתבר שמדובר בחיה עוד יותר אקזוטית – להקת רוק ערבית. ובכל זאת, שני השירים של ה-Cedars היו כל כך מצוינים והיתה פה איזו נקודונת ישראלית אז אמרתי יאללה, ברוח המזרח התיכון החדש, הפיוס ההיסטורי ואחוות העמים שגדלנו עליה בשמוץ, נכניס אותם תחת קורתנו הדלה ולו כדי לפתוח את האוזניים ולגלות שגם מעבר לגבול היו כמה אנשים שידעו מאיזה פלסטיק עושים פדל דיסטורשן, ועוד בסיקסטיז.

מעשה שהיה כך היה: חברתנו פופטארט המליצה לי לבדוק קטע שיוחס ללהקה ישראלית ופורסם בפוסט הזה של בלוג המוזיקה chocoreve. זה ברנש צרפתי, אם אני לא טועה, שמעלה בוטלגים ודיסקים אאוט-אוף-פרינט ונדירים לסוגיהם. הוא אמנם חוטא פה ושם גם באיזה ריליס רשמי, אבל עיקר החומר הוא באמת הקלטות לא רשמיות של הופעות, אאוט-טייקים וכאלה. לאיש יש ללא ספק טעם מעולה ולא פחות מכך, מידה בריאה של אובססיביות. בזמן האחרון, למשל, הוא מגלה חיבה גדולה לולווט אנדרגראונד, ומעלה בסיטונות בוטלגים שלהם. מה שאומר ששווה להוסיף אותו לסיבוב הבלוגים הקבוע (רק ששמתי לב שהלינקים שהוא נותן מתים נורא מהר, וצריך מזל וזריזות כדי לתפוס את הדברים השווים). בפוסט דנן הוא שיחרר אוסף מתוך סדרת אוספי הביט / גאראז’/ פסייח האימתנית Pebbles. בדיסק הזה, מס’ 12 בסדרה, קובצו 27 שירים של להקות קצב בדגש על העולם שמחוץ לציר האנגלו-אמריקאי השגרתי, וביניהם כאמור, גם קטע אחד שיוחס (בטעות, כפי שיסתבר) להרכב ישראלי.

ותודה לסורק האלמוני, התקליטון של הסידרז בדקה (קליק להגדלה)עוד לפני שהלכתי לבדוק מה הסיפור של הלהקה העלומה, הזדרזתי לשמוע את השיר. Hide if you want to hide התגלה כפופ פסיכדלי ביטלסי מובהק אבל עם הטיה מזרחית עזה. במקום גיטרה סטנדרטית הוא בנוי על ריף עקשני של עוד או שאולי זו בכלל גיטרה שנשמעת כמו עוד. בכל אופן כל העסק נשען על חטיבת קצב יעילה במיוחד וממעל מסתלסלת לה מלודיה ערבית למהדרין. השירה באנגלית מצוינת, בטח ביחס לג’יבריש שהיה הסטנדרט בלהקות קצב ישראליות מהתקופה ההיא. בסך הכל די מתקשר לחלק מהדברים של הצ’רצ’ילים. קצת כמו Subsequent finale, אבל בלי הנטיה המתקדמת, או כמו כמה דברים שברי סחרוף הצליח לזקק משהו כמו שלושים שנה מאוחר יותר.

או, עכשיו זה כבר מעניין. אז מה, להקה ישראלית אבודה? אמרנו כבר שלא בדיוק. מסתבר שהתקליטון אמנם יצא בישראל, אבל ה-Cedars היו דווקא להקה לבנונית, מה שמסביר לא רע למה הם נקראים “הארזים”. לא מצאתי מקור ממש מהימן למידע אודותיהם אבל הסיפור כמו שהצלחתי לחבר אותו מפה ומשם הוא שהלהקה התחילה להקליט ב-66 בביירות, וקיבלה חוזה הקלטות בחברת Decca הבריטית. הסידרס הקליטו ארבעה תקליטונים עד שדקה זרקו אותם בסופו של דבר ב-69. חלקם יצאו באנגליה, ואחד לפחות גם בישראל. Hide if you want to hide היה התקליטון השני שלהם והוא יצא בישראל, ב-67, זמן קצר לפני מלחמת ששת הימים. לפי אחת הגרסאות שמצאתי, הפצת התקליטון נעצרה עם פרוץ המלחמה. נשמע מוזר אבל לכו תדעו מה היה באמת. בואו נגיד שלהקת פסייח לבנונית שמוציאה תקליטון רוק בישראל כשעוד בקושי יש פה סצינה מקומית זה לא הרבה יותר הגיוני. כשהמשכתי לחפש עוד חומר עליהם מצאתי גם את השיר שהיה מצידו האחר של התקליטון – For your information, והוא לא רק נשמע עוד יותר טוב מקודמו, יותר כבד ופסיכדלי ומעוטר בליין עוד היפנוטי לגמרי, אלא גם צלצל לי באופן מעומעם מאד כמו משהו שכבר שמעתי פעם. האם גם השיר הזה הופץ בארץ, או שאולי היו לזה גרסאות כיסוי מקומיות? יגידו הותיקים. אני מצידי, אסיים את הפוסט הזה בציטוט של אורי אבנרי מתוך הנאום שאיתו פתח את אירוע “פסטיבל הקצב הישראלי” בסינרמה בנובמבר 68. (בין הלהקות שהופיעו שם היו גם “המוסקיטוס” הפלסטינים). הקצב הוא תרבות בינלאומית, הוא אמר שם, אין צורך לדעת אנגלית כדי להבין את שפת הביטלס, אין צורך לדעת ערבית כדי להבין את שפת הלהקה הערבית ממזרח ירושלים… הנוער הישראלי הוא חלק מהנוער העולמי, הוא מושיט את ידו לצעירי כל העמים. הוא יתרום את תרומתו לתרבות הדור הצעיר, דור הקצב. אמן טו דאט.

The Cedars – Hide if you want to hide.mp3
[audio:https://mistovev.haoneg.com/files/cedars/cedars%20-%20hide%20if%20you%20want%20to%20hide.mp3]
The Cedars – For your information.mp3

[audio:https://mistovev.haoneg.com/files/cedars/cedars%20-%20for%20your%20information.mp3]

1.3.2007: עדכון: אלי פיכמן הוסיף פרטים מעניינים ותיקונים וגם שלח תמונה. הנה התוספת שלו (בצירוף תודתי העמוקה, כמובן):
למה להגיד פלנגות? אולי החבר'ה בכלל יהודים. ה-SEA-DERS על עטיפת התקליטון הנדיר שיצא בישראל, ותודה לאלי פיכמן (קליק להגדלה)בתגובות ציין מתי כי הלהקה הוציאה בישראל “תקליטון נוסף”. אז האמת היא כדלקמן: הלהקה לא הוציאה בישראל את התקליטון שהעלית לאתר. מדובר בתקליטון שיצא בתורכיה. התקליטון הזה יצא במקור באנגליה ב1968, גם כן על ידי חברת DECCA מספר קטלוגי F22720. מיד אח”כ הוציאה הלהקה את התקליטון (I LIKE THE WAY/I DONT KNOW WHYׂ(F 22772ׁ. שנה לפני כן אכן נקראה הלהקה בשם SEA-DERS. במסגרת זו היא הוציאה את הסינגל שעליו מדבר מתי F 22576. באותה שנה הוציאה הלהקה אי פי אנגלי למטרות יצוא (DFE-R 8674). התקליט הזה נדיר במיוחד. באופן מוזר ומדהים החליטה חברת התקליטים הישראלית PAX להדפיס כאן אי פי זה עם 4 שירים –

1. UNDECIDEDLY
2. THANKS A LOT
3. BETTER LOVED
4. CAUSE I DO CARE

כל השירים נכתבו על ידי הצמד חדד ועזורי (מה שאולי מכוון לכך שמדובר בחברה יהודים).
על פי אינפורמציה בדוקה שהגיעה אלי, אזי גדי ז”ל, הבעלים של PAX, חשב בטעות כי מדובר בלהקה הפסיכדלית THE SEEDS והחליט להדפיס את האי פי בישראל! תקליטון נדיר מאוד שנמצא ברשותי ושמספרו הקטלוגי הינו ISEP 2024 (בתמונה).

2.3.2007: הנה שני שירים מתוך התקליטון שאלי דיבר עליו, ותודה למתי ג’י ששלח לי אותם:

The Sea-ders – Thanks a lot.mp3
[audio:https://mistovev.haoneg.com/files/cedars/the%20sea-ders%20-%20thanks%20a%20lot.mp3]
The Sea-ders – Undecidedly.mp3

[audio:https://mistovev.haoneg.com/files/cedars/the%20sea-ders%20-%20undecidedly.mp3]

4.3.2007: זה ממש משמח שהפוסט הזה הפך לסוג של אירוע מתגלגל, ובכל פעם נחשף עוד פרט מסיפורה של הלהקה המעניינת הזאת. הקורא MODULO1000 קישר לדף באתר Popsike ובו פרטים על עותק של התקליטון הנ”ל שנמכר באיביי לפני קרוב לשלוש שנים. אז הוא נמכר בסופו של דבר בלא פחות מ-300$. הטקסט שצורף לדף המקורי באיביי, נותן מעט פרטים על חברי הלהקה וגם מפרט קצת בעניין הסיפור העקום של הדפסת התקליטון שלהם בישראל:

ISMAEIL from Jaffa, today 60s old, told me he was working at PAX label, the label released that ep in Israel only, told me he received the matrix records from England with label says “please release the new record of THE SEEDS ‘, the funny / tragic eror became an history in Israel recordings studio bible.
the eror never repeat on any other label, the record released in 100 copies (they could do 100/200/500/1000, so they choose the lowest quantity, after listening to that WIERD sound….
the man gave me two copies, one for me as the greatest collector in Israel, and one for you to give him some funds (6 children, u know) swore in God that only 20 left the label and the rest were distroyed
in the past there were only 5 copies on Ebay, if i remember well, all of them arrived to the people who were involve in the making of it, producer from England and member from the original band.
the ep is PAX ISEP 2024, 1967. tracks are UNDECIDEDLY, CAUSE I DO CARE, THANX A LOT, BETTER, LOVED, all sung in English. beat/ garage/ psychedelic, it is MONO
Until today i can’t tell if they were Jewish or Arabs from Lebanon:RAY HADDAD was the bass man and vocals, wrote songs, AL AZOURI sung, played the cool dark guitar and composed trax, JOEY did the rythm guitar and vocals, ZAD was the drummer.

item is in great condition, EX for cover, MINT, UNPLAYED VINYL

פורסם בקטגוריה כללי, להקות קצב. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

18 תגובות בנושא רוק פלנגות

  1. מאת אמיר‏:

    עד כמה שאני זוכר,את השיר For your information
    שר בארץ אריס סאן

  2. מאת מתי ג'י‏:

    ותחת השם SEA-DERS היה להם עוד תקליטון, עם השירים Undecidedly ו Thanks a lot.
    שני השירים האלה הופיעו באחת מאוספי RUBBLE שמקורם בבריטניה.

    צור קשר אם אתה מעוניין לשמוע את זה… ותודה רבה על שני השירים ששמת עכשיו. כבר הרבה זמן חיפשתי.

  3. מאת גיאחה‏:

    פוסט נפלא ומופלא. אני אץ להוריד!

  4. מאת ערן דינר‏:

    וואלה נכון, כנראה ששמעתי את הגרסה של אריס סאן. אני אבדוק אם יש לי את זה. תודה אמיר.

  5. מאת מתי ג'י‏:

    כפי שאמרתי, צור קשר אם אתה מעוניין לשמוע את התקליטון שהם הוציאו תחת השם Sea-Ders

    מומלץ מאד!

  6. מאת אלי פיכמן‏:

    מתי ציין כי הלהקה הוציאה בישראל “תקליטון נוסף”. אך האמת היא כדלקמן:
    הלהקה לא הוציאה בישראל את התקליטון שהעלת לאתר. מדובר בתקליטון שיצא בתורכיה… התקליטון הזה יצא במקור באנגליה ב1968 גם כן על חברת DECCA מספר קטלוגי F22720. מיד אח”כ הוציאה הלהקה את התקליטון (I LIKE THE WAY/I DONT KNOW WHYׂ(F 22772ׁ. שנה לפני כן אכן נקראה הלהקה בשם SEA-DERS. במסגרת זו היא הוציאה את הסינגל שעליו מדבר מתי F 22576. באותה שנה הוציאה הלהקה אי פי אנגלי למטרות יצוא (DFE-R 8674). התקליט הזה נדיר במיוחד. באופן מוזר ומדהים החליטה חברת התקליטים הישראלית PAX להדפיס כאן אי פי זה עם 4 שירים –

    1. UNDECIDEDLY
    2. THANKS A LOT
    3. BETTER LOVED
    4. CAUSE I DO CARE

    כל השירים נכתבו על ידי הצמד חדד ועזורי (מה שאולי מכוון לכך שמדובר בחברה יהודים).
    על פי אינפורמציה בדוקה שהגיעה אלי, אזי גדי ז”ל, הבעלים של PAX, חשב בטעות כי מדובר בלהקה הפסיכדלית THE SEEDS והחליט להדפיס את האי פי בישראל!
    תקליטון נדיר מאוד שנמצא ברשותי ושמספרו הקטלוגי הינו ISEP 2024.

  7. מאת אביבה‏:

    עסיסי ונהדר 🙂

  8. מאת זולי‏:

    יש לציין שמדובר בקאלט אימתני. אחלה יציאה 🙂

  9. מאת תמסח‏:

    על פוסטים כאלו ראוי לומר: “יאוואראדי”

  10. מאת ינאי‏:

    רק תיקון קל,לפי מה שיואב קוטנר כתב בחוברת של ההוצאה המחודשת של התקליט “פסטיבל הקצב הישראלי” המוסקיטוס היו בכלל להקה ארמנית ועוד הוא כותב שם שהלהקה הערבית המוזכרת כלל לא הופיעה לפסטיבל

  11. מאת MODULO 1000‏:

    http://www.popsike.com/php/detaildata.php?itemnr=4010351914
    בכתובת דלעיל האינפורמציה על ה EP וגם המחיר בו נמכר 300 דולר

  12. מאת קסטה‏:

    יאללה איזה בלוג מדהים. ערן, בעתיד אתה צריך להוציא את כל הפוםטים כאן מאוגדים לספר בכריכה מהודרת עם דיסק מצורף.

  13. מאת שי פישר‏:

    הגירסה של אריס סאן נקראת “לידיעתך”, ומופיעה באוסף המשולש שלו.

  14. פינגבאק: Eric

  15. מאת bigsam‏:

    מדוע אין אצלך אף מילה על להקת הנסיכים שהייתה הראשונה והטובה בלהקות הקצב וממנה יצאו דני שושן גרי אקשטיין. הקליטה בגרמניה הקלטות שעד היום לא מצליחים להשתוות אליהן , והיתה הלהקה היחידה בישראל שזכתה להופיע עם גימי הנדריקס? כדאי שתתעדכן אצל קוטנר

  16. מאת משה חסון‏:

    להורדת שירי הלהקה ממדיה פייר:

    http://www.mediafire.com/?2ezetiigktg

  17. מאת שלנדא‏:

    אני מצפה לפוסט על Devil’s Anvil שנקראו בארץ: להקת קצב ה’רוק’ המזרחי, ולהם אחד הסיפורים הכי מרתקים וכמובן אלבום מצוין (האלבום יצא ביום שפרצה המלחמה ולכן לא הופץ בארץ).
    הם הוציאו גם תקליטון בארץ עם עטיפה בעברית (לאן אפשר להעלות את התמונה?)

  18. מאת ש"י‏:

    שני כיסויים בטורקית שמצאתי ל2 שירי הסינגל

    http://www.youtube.com/watch?v=WGHVXbwdjCQ

    http://www.youtube.com/watch?v=-uUo-WopVBU

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.