ארכיב מרץ, 2007

עם קצת עזרה מידידי

20 במרץ, 2007

סובל מיתושים בקיץ כמו כולם. דורי בן זאבאם תשאלו אנשים באופן אקראי מה אומר להם השם דורי בן זאב, אפשר להניח שרובם יתארו אותו כאיש רדיו או בדרן ולאו דווקא כמוזיקאי. וזה למרות שמאחוריו כבר חמישה אלבומים והוא פועל בשדה הפופ כבר יותר מ-30 שנה. כמי שבראשית הדרך חולל מהפכה אמיתית כששיחרר את הרדיו הישראלי מהנוקשות הממלכתית והציג קול אישי ייחודי, אין פלא ששמו נקשר בעיקר במדיום עליו הטביע את החותם המשמעותי ביותר. הקריירה המוזיקלית שלו היתה קצת יותר מפוזרת גם אם לא פחות מעניינת. למרות שנים מעטות בשנות ה-70 שבה פעל באינטנסיביות כמוזיקאי, דורי עצמו התייחס לפעילות המוזיקלית שלו כאל עיסוק צדדי, או אתנחתא מהקריירה שלו כאיש רדיו ושחקן, ולקח הפסקות ארוכות בין אלבום לאלבום.

אבל לדורי בן זאב שמור מקום של כבוד גם בסיפורו של הרוק והפופ בישראל. המעורבות שלו בסיפור של להקת כוורת היא מהמפורסמות. הוא היה הראשון שפתח מיקרופון לדני סנדרסון ולהקתו המתגבשת בתכניתו שלו בגל"צ ממנו אליך , עם "פינות פוגי" בהן נחשף לראשונה ההומור האבסורדי שהפך לסימן ההיכר של סנדרסון, ומערכונים שהשתלבו אח"כ בהופעות ובתקליטים של כוורת. כמה חבל שרק מעטות מפינות פוגי ההיסטוריות שרדו והגיעו לגרסאות הקומפקט של אלבומי כוורת. בערך באותה תקופה הוא גם השתתף ב"לול" והנחה מופעים (בין השאר קולו הונצח בפתיחת האלבום של שובבי ציון, כשהוא מציג את הלהקה. אבל דווקא שם אני חושד שמדובר בהדבקה שנעשתה באולפן ולא בהקלטה חיה אמיתית). המעורבות שלו ברוק הישראלי של אותן שנים היתה בעיקר מאחורי הקלעים, או מאחורי המיקרופון. אבל באמצע שנות ה-70 דורי החליט ללכת על קריירה מוזיקלית משלו, והוא עשה את זה באלגנטיות אופיינית, וכשהוא מגובה בהרבה חברים טובים שאסף לאורך השנים.

עטיפת האלבום (קליק להגדלה)זוכרים את "התקליט חיפה"? בפעם האחרונה שפגשנו את דב זעירא והלייבל המשפחתי שלו, הוא ניסה להביא ארצה את בשורת הפופ על כתפיה הצנומות של נערה חיפאית בשם גילה אדרי. קצת יותר מעשר שנים מאוחר יותר, "התקליט" נמצאת בשיא כוחה. בעיקר בזכות אלבום הבכורה של אריאל זילבר שיצא ב-76 והפך, הודות ל"רוצי שמוליק", לשלאגר הגדול ביותר בתולדות הלייבל. אולי זו באמת היתה ההצלחה של זילבר שעודדה אמנים נוספים, בעיקר כאלה שפעלו מחוץ לזרם המרכזי של הפופ הישראלי של אותן שנים, להוציא אלבומים ב"התקליט". הלייבל הצנוע, שעד אז התמקד בעיקר בפופ אמצע הדרך של אילן ואילנית או האחים והאחיות, הפך פתאום לשם האופנתי של הרוק ה"אלטרנטיבי", גם אם לא קראו לזה כך אז, ושימש בית לכמה הפקות די הרפתקניות. שמוליק קראוס הוציא שם את "מדינת ישראל נגד קראוז שמואל", המיתולוגי ב-77. שנה אחר כך יצא ב"התקליט" אלבום הבכורה של יענקל'ה רוטבליט "כך שיחררתי את ירושלים". ראה דורי כי טוב, והקליט שם את אלבומו השני "לימונדה".

בעיני זהו התקליט המוצלח ביותר של דורי. כרגיל אצלו, מדובר בחגיגה שמחה במיוחד בהשתתפות גלריה חלומית של חברים. שימו לב מי ומי בין אלה שלקחו חלק בעשיית התקליט: מתי כספי, שלום חנוך, אסתר ואפרים שמיר, יצחק קלפטר, מאיר ישראל, חיים רומנו, שם טוב לוי, זוהר לוי. קשה לחשוב על אלבום נוסף שמכיל נבחרת כזאת. ועוד לא אמרנו כלום על השירים. שני להיטים גדולים היו כאן. ואתם רוקדים, פ'אנק תוסס ומעולה של מתי כספי בשיאה של פאזת סטיבי וונדר שלו. ועץ הלימון (למונטרי), הרפתקת הרגאיי של שלום חנוך (וכנראה הרגאיי היחידי בהיסטוריה עם תפקיד למנדולינה). שניהם בנויים על טקסטים מבריקים של דורי בן זאב לא פחות מאשר על הלחנים והעיבודים של חנוך וכספי.

לימונדה - התקליט לאלה שיש להם פטיפון (קליק להגדלה)שאר השירים באלבום לא נופלים ברמתם מהלהיטים. חוף טוב, בלחן ועיבוד של דורי עצמו, הוא אחת ההקלטות הבודדות של הגיטריסט האגדי יוסי פיאמנטה, ושיעור מאלף ברוק'נ'רול שורשי. השיר שסוגר את האלבום, והקטע שאני באופן אישי הכי אוהב בתקליט הזה הוא 20 ריחות לאורך השדירה שפשוט, איך נגיד, זה אחד מאותם קטעים כאלה שרק מיטיבי הלכת והשמע מגיעים אליהם, וכשכבר מוצאים אותם הם מכים ביופי כזה שאי אפשר להבין איפה הם התחבאו כל השנים. מה גם ששם טוב לוי נותן שם תפקיד של חליל שפשוט לא יכול שלא להעלות חיוך. מפה לשם אתם בטח כבר מבינים שלימונדה הוא תקליט אהוב עלי במיוחד. אז הנה ללא דיחוי שני קטעים מתוכו: האוטו זז, מילים ולחן של דורי ועיבוד של פרד פילד – גיטריסט וכנר אמריקאי שהעבודה המוכרת ביותר שלו כמעבד היא האלבום יחס חם של דני ליטני, ושכמה שנים קודם הקליט עם להקתו בני נוח שלושה שירים עם שלום חנוך, ביניהם לך לפסיכיאטור וגרסה מוקדמת לאנ'לא יודע איך לומר לך. אני יוצא לרקוד הוא פרודית דיסקו שמבוססת על I could have danced all night (לחן: פרדריק לאו) מתוך גבירתי הנאווה. נדמה לי שבגרסה העברית קראו לזה הלילה טוב לרקוד. כאן העיבוד הוא של אילן מוכיח ומשתתפים חיים רומנו בגיטרה, אוהד אינגר בבס, ואהר'לה קמינסקי בתופים.

דורי בן זאב – האוטו זז.mp3

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.


דורי בן זאב – אני יוצא לרקוד.mp3

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

דורי בן זאב – לימונדה, 1977
לייבל: התקליט חיפה
מס. סידורי: DD 35117
פורמט: LP
מיקס: סטריאו
הקלטה ומיקס: יעקב מורנו, טריטון
עיבודים: מתי כספי, פרד פילד, שלום חנוך, יוסי מר חיים, אילן מוכיח, דורי בן זאב.
משתתפים: אסתר שמיר, אפרים שמיר, שלום חנוך, מתי כספי, פרד פילד, אהרל'ה קמינסקי, זהר לוי, מאיר ישראל, חיים רומנו, יוסי פיאמנטה, יצחק קלפטר, אילן מוכיח, יהודה עדר, איתן גדרון, גדעון כפן, רון פיש, אלי ריטן, אוהד אינגר, שם טוב לוי, אבי פיאמנטה.
מפיק: דורי בן זאב
עטיפה: אבנר כץ
צילום: יהודה פסוב

האזנה נוספת: דורי בן זאב – האוסף (הד ארצי)

עוד משהו: פעם היו קלטות שחוקות ועמומות שהיו עוברות מיד ליד. אחר כך קם אתר בוטלגים (שבינתיים גם נאסף אל אבותיו, למרבה הצער) ולמדנו לצרוב דיסקים ולשלוח אותם בדואר. סולסיק הביאה על כנפיה הכחולות כל בדל הקלטה שאי פעם דימיינתם אבל הטביעה את משתמשיה הנאמנים בהררי חומר טוב ובעיקר טוב פחות, שאין דרך ואין זמן לשמוע את כולו או לברור מתוכו את הטוב והנה, בשעה טובה ומוצלחת הגענו לשלב שמאפשר להנות מכל העולמות כי עכשיו מישהו (עלום בשלב זה) לקח יוזמה ופתח בלוג בוטלגים ישראלי. בינתיים אפשר למצוא שם הופעות היסטוריות כמו 4טיס וחברים בקולנוע דן, פוריין אפייר ועוד מנגזרות פורטיסחרוף, וגם דברים קצת יותר חדשים כמו הופעות של איזבו והבילויים. . היה נעים לגלות בין הפוסטים הראשונים גם את לבן של חתונה, הבוטלג של שלום חנוך מסיבוב ההופעות של חתונה לבנה שהיה לי הכבוד והעונג לקחת חלק ביצירתו. שיהיה בהצלחה.

ושימו לב לאירוע המיוחד הזה שהולך לקרות בחול המועד פסח. מי הולך?